Zwiększ swoją widoczność w Internecie!

Skuteczne pozycjonowanie stron i sklepów internetowych dostarcza grupa iCEA.

Skorzystaj z niezobowiązującej konsultacji

Hosting
Online store
Website
SSL certificate
VPN Network
SEO
Google Ads campaigns
Register a domain
Domains for sale
UMÓW KONSULTACJĘ SEO

Umów konsultację SEO

Porozmawiaj z ekspertem, który wskaże możliwości rozwoju Twojej strony.

Adres strony internetowej:

Twój adres e-mail:

Twój numer telefonu:

Uwagi:

Warunki przeprowadzenia konsultacji:
1. Strona internetowa musi być zgłoszona przez jej właściciela.
2. Strona ma charakter komercyjny.
3. Głównej treści strony nie stanowi blog, wiadomości ani treści tworzone przez użytkowników.

CO TO JEST SEM?

SEM to jedno z narzędzi, dzięki którym możesz reklamować się online. Mówiąc dokładniej: reklamować swoją witrynę.

W obecnej sytuacji brak strony internetowej to dla wielu firm po prostu strzał w kolano. Coraz więcej Polaków kupuje produkty właśnie online, a jeszcze więcej z nich szuka w Internecie informacji, porad czy wskazówek. Część przedsiębiorców wychodzi z założenia, że fanpage w mediach społecznościowych (najczęściej na Facebooku) wystarczy, by działać w sieci – w końcu jest za darmo. Nie jest jednak bezpiecznie polegać tylko na zewnętrznym medium: ci, którzy do niedawna nie byli co do tego przekonani, mogli szybko zmienić swoje zdanie podczas ostatniej wielkiej awarii Facebooka i Instagrama.

Sama strona jednak nie wystarczy – najważniejsze, by trafił na nią Twój potencjalny klient. I do tego właśnie potrzebujesz SEM, czyli Search Engine Marketingu. Pojęcie SEM mocno wiąże się z pozycjonowaniem, jednak wychodzi także poza jego zakres. Sytuację najprościej można wytłumaczyć dość popularnym w Internecie „wzorem” na SEM, który wygląda w ten sposób: SEM = SEO + PPC, gdzie SEO (Search Engine Optimization) to działania służące pozycjonowaniu witryny, a PPC (Pay Per Click) to dosłownie „płacenie za kliknięcie”.

CO TO JEST POZYCJONOWANIE SEO?

Pozycjonowanie to szereg działań, które mają podnieść pozycję Twojej strony w wyszukiwarce i tym samym zwiększyć jej widoczność w sieci. Sama widoczność zaś może pośrednio prowadzić do wyższej sprzedaży produktów, zwiększenie świadomości marki wśród konsumentów i osiągania innych niż sprzedażowe celów (np. wypełnienie formularza kontaktowego lub zapisanie się do newslettera).

Działania SEO są ważnym elementem SEM i możemy podzielić je na działania On-Site (w obrębie Twojej witrymy) oraz Off-Site (czyli wszystko to, co dzieje się poza Twoją stroną, ale ma wpływ na jej pozycję w wyszukiwarce).

CO TO JEST PAY PER CLICK?

Nazwa Pay Per Click wzięła się od sposobu rozliczenia za reklamę, bardzo popularnego w działaniach SEM, zwłaszcza w przypadku reklam Google Ads. W ramach PPC płaci się tylko wtedy, gdy odbiorca faktycznie kliknie w link (lub inny odnośnik do strony) i przejdzie na Twoją witrynę. Jest to bardzo atrakcyjny model finansowy, w którym koszty pokrywają się z faktycznymi skutkami reklamy. Za więcej kliknięć zapłacisz, oczywiście, odpowiednio więcej, jednak zwiększy to również konwersję na Twojej stronie (czyli np. liczbę złożonych zamówień, zakupionych produktów czy zapisów na Twój kurs).

Alternatywnymi modelami rozliczeń podczas działań, które obejmuje SEM, są CPM (Cost Per Mille – płatność za każde 1000 wyświetleń Twojej reklamy) oraz CPA (Cost Per Action – płatność za pożądaną aktywność klienta, np. wspomniany już zapis na kurs).

CZYM RÓŻNI SIĘ REKLAMA PPC OD POZYCJONOWANIA SEO?

Choć oba te działania wchodzą w zakres działań SEM, różnią się pod względem osiąganych efektów i sposobów ich realizacji:

podczas gdy kampanie typu PPC mogą przynieść natychmiastowy efekt (tj. kliknięcie przez użytkownika w reklamę), pozycjonowanie SEO należy traktować jak długotrwały proces, którego skutki można zaobserwować dopiero po jakimś czasie;
reklamy PPC pozwalają na duże pole manewru w zakresie targetowania, czyli dostosowywania ich do odbiorcy, natomiast działania SEO ograniczają się przede wszystkim do odpowiednich słów kluczowych;
w przypadku reklamy PPC ponosisz koszty za kliknięcia w reklamę oraz obsługę agencyjną kampanii, natomiast w przypadku SEO płacisz za kompleksową i długofalową optymalizację witryny;
gdy budżet na reklamę typu PPC skończy się, przestanie ona być widoczna w sieci. Tymczasem efekty działań pozycjonerskich mogą utrzymywać się jeszcze jakiś czas po zakończeniu współpracy z agencją.
W JAKIEJ FORMIE MOŻNA ZAMIEŚCIĆ ODNOŚNIK DO STRONY?

W przypadku reklam SEM takim odnośnikiem często jest po prostu link (tzw. Google Ads Search), jednak odnośnik do strony może wystąpić także w postaci graficznej, np:

krótkiego spotu video, który przyciągnie uwagę klientów,
bannera reklamowego (tzw. Google Display Network), wyświetlającego się użytkownikom np. na przeglądanej właśnie stronie,
zdjęcia produktowego, z nazwą marki/modelu i ceną.

W obu przypadkach, kliknięcie w daną grafikę przekierowuje odbiorcę od razu do Twojej witryny (rzadziej) lub od razu w miejsce, gdzie może on od razu podjąć pożądaną akcję, np. na zakładkę konkretnego produktu (częściej).

CZYM RÓŻNI SIĘ SEM OD SEO?

Choć oba te narzędzia służą reklamowaniu się w sieci, nie są tym samym.

SEO to działania obejmujące tylko pozycjonowanie strony internetowej. Mogą dotyczyć one technikaliów strony (np. kodu, przekierowań czy prędkości ładowania się witryny) lub contentu na stronie (np. wartościowych treści, takich jak wpisy blogowe czy poradniki). Cel działań SEO jest jeden: wyższa pozycja strony w wyszukiwarce.

SEM natomiast to szerzej zakrojone działania, w których skład rzeczywiście wchodzą działania SEO, jednak nie tylko one! Dodatkowym elementem w przypadku SEM są kampanie i reklamy PPC, wśród których najpopularniejsze są reklamy Google Ads. Celem tych działań jest nie tylko wyższa pozycja witryny, ale również przekierowanie na nią wartościowego, jakościowego ruchu i ostatecznie większa konwersja.

Dobrze jest podkreślić, że oba te działania idą ze sobą w parze i w przypadku SEM absolutnie nie da się zapomnieć o odpowiedniej optymalizacji strony.

CO TO JEST KONWERSJA?

Konwersja to najprościej rzecz ujmując stosunek odwiedzających witrynę i tych, którzy podjęli na niej działania przez nas pożądane. Sam cel strony nie zawsze jest ten sam i będzie różnił się w zależności od profilu Twojej działalności. Przykładową konwersją, którą możesz zwiększyć dzięki działaniom SEM, może być zakup produktu, wypełnienie formularza kontaktowego czy zapisanie się na Twoje szkolenie. Dobra kampania SEM powinna bezpośrednio wpływać właśnie na wzrost konwersji.

JAK SEM MOŻE POMÓC TWOJEJ STRONIE WWW?

Działania SEM przede wszystkim podniosą Twoją konwersję, o czym wspomniano już wyżej. Bezpośrednim (i najbardziej oczekiwanym przez większość przedsiębiorców) efektem jest oczywiście wzrost sprzedaży, czyli zysków. Jednak SEM nie ogranicza się tylko do tego! Dobrze zaplanowana i zrealizowana strategia SEM może:

WZMOCNIĆ TWOJĄ POZYCJĘ W BRANŻY
im częściej produkty Twojej firmy, a nie konkurencyjnej, wyświetlają się odbiorcom, tym łatwiej uzyskasz żółtą koszulkę lidera wyścigu po klienta.
„ZAKODOWAĆ” NAZWĘ LUB LOGO MARKI W GŁOWACH KLIENTÓW
nawet, jeśli potencjalny klient widuje Twoją firmę tylko „przy okazji”, zaprzyjaźnia się z jej symbolami i nabiera do niej zaufania. Gdy w końcu zechce kupić produkt, który masz w swojej ofercie, prawdopodobnie intuicyjnie kupi go właśnie od Ciebie.
POMÓC CI ZBUDOWAĆ WIZERUNEK EKSPERTA
niezależnie od tego, w jakim sektorze działasz, możesz stać się autorytetem w danej dziedzinie. Jeśli dostarczysz odbiorcy wartościowych treści, z których nauczy się czegoś nowego lub które pomogą mu rozwiązać istotny problem, na pewno chętnie wróci do Ciebie ponownie.
CO MOŻNA ZROBIĆ W RAMACH SEM?

Jak już wspomniano, SEM jest połączeniem działań z zakresu SEO oraz kampanii reklamowych typu PPC. Jeśli chodzi o SEO jako element SEM, należy:

stworzyć wartościowy profil linkowy strony
chodzi o linkowanie zarówno wewnętrzne (np. pomiędzy poszczególnymi kategoriami na stronie), jak i zewnętrzne (czyli linki do Twojej witryny umieszczone na innych stronach, np. Twoich partnerów);
zadbać o prędkość ładowania witryny
to bardzo istotny element SEM. Jeśli strona będzie ładowała się zbyt długo i powodowała problemy w użytkowaniu, odbiorca szybko zniechęci się do niej i pójdzie do Twojej konkurencji.
pamiętać o doświadczeniach użytkownika (UX)
musisz upewnić się, że Twoja strona jest intuicyjna, a poruszanie po jej poszczególnych sekcjach nie stanowi dla nikogo problemu. Jeśli prowadzisz sklep online pamiętaj też o przyporządkowaniu produktów do odpowiednich kategorii, które ułatwią zakupy Twoim klientom.
dostarczać wartościowych treści
nie chodzi tylko o to, by były unikalne (choć jest to absolutna podstawa!), ale także o to, by niosły realną wartość Twoim odbiorcom. W przypadku SEM marketing treści nie zawsze będzie bezpośrednim bodźcem do szybkiego zakupu, z pewnością przyniesie bardziej trwałe efekty długofalowe, dlatego warto o niego zadbać.

Ważną częścią marketingu sieciowego SEM są także kampanie reklamowe typu PPC (najczęściej Google Ads), które wyświetlają się użytkownikom wyszukiwarki. O czym należy pamiętać w ich przypadku?

zbadanie rynku/branży
bez wątpienia jest to punkt, od którego należy zacząć. Dzięki znajomości branży, a więc również konkurencji, można w odpowiedni sposób zaplanować działania SEM, np. dobierając odpowiednie słowa kluczowe dla reklamy.
znajomość grupy docelowej
jeśli nie będziesz wiedzieć, do kogo chcesz skierować swój przekaz, Twoje reklamy będą jak krzyk na pustyni. Dopiero gdy zidentyfikujesz odpowiednio osoby, które będą chciały kupić Twój produkt, dowiesz się, jakiego języka użyć, by trafić właśnie do nich.
dobra jakość materiałów
podczas planowania reklam PPC w SEM zwróć szczególną uwagę na jakość grafiki, ogólną estetykę projektu i czytelność Twojego przekazu (np. hasła, ceny czy nazwy produktu). Nie pozwalaj sobie również na błędy językowe: nawet ten najmniejszy, w oczach uważnego klienta, może nadruszyć jego zaufanie do marki.
Jak widzisz, na SEM składa się wiele różnorodnych elementów, dlatego trudno oczekiwać, że wszystkim zajmie się jedna osoba. Stąd przedsiębiorcy najczęściej decydują się na pomoc dedykowanych agencji SEM (jak np. AdsRight), w których każde zadanie przypisane jest odpowiedniemu specjaliście.
CZY SŁOWA KLUCZOWE SĄ WAŻNE W SEM?

Tak, i to bardzo! Choć słowa lub frazy kluczowe kojarzone są mocniej z treściami pisanymi pod SEO i z samym copywritingiem, w SEM również mają ogromne znaczenie. Opłacone odnośniki do strony pojawiają się bowiem dopiero po wpisaniu przez użytkownika określonych słów w pole wyszukiwarki.

Osoby zajmujące się SEM zawodowo doskonale wiedzą, które słowa kluczowe wybrać, by trafić do odpowiedniej grupy docelowej. Uwaga: nie jest to tak proste, jakby się wydawało. Choć niektóre słowa kluczowe świetnie będą się wiązały z zakresem Twojej działalności, nie każde z nich będzie opłacalne biznesowo. Tutaj nie ma znaczenia intuicja ani „chłopski rozum”, a twarde dane liczbowe, które specjalista odczyta z pomocą odpowiednich narzędzi, statystyk czy wreszcie solidnego researchu.

Pamiętaj też, że wraz z popularnością danej frazy, rośnie także jej cena – agencja SEM powinna wziąć również ten czynnik pod uwagę, proponując Ci nie tylko najbardziej popularne, ale też zwyczajnie opłacalne dla Twojej firmy frazy. Dla przykładu, jednymi z droższych słów kluczowych w roku 2020 w Google AdWords były m.in. słowa ubezpieczenie, pożyczka oraz kredyt hipoteczny.

RODZAJE FRAZ KLUCZOWYCH. KTÓRYCH WARTO UŻYĆ?

Frazy kluczowe można podzielić na co najmniej kilka grup, kierując się różnymi czynnikami. Jeśli pod uwagę weźmiemy np. ich długość, frazy w SEM możemy podzielić na dwa podstawowe typy:

FRAZY OGÓLNE
składają się z 1-2 słów i, jak sama nazwa wskazuje, określają bardzo ogólne zainteresowania użytkownika, np. „buty męskie” albo też „perfumy damskie”. Jak łatwo jest Ci się domyślić, zarówno butów męskich, jak i perfum damskich, jest cała masa. Wiele firm może oferować tego rodzaju produkty, dlatego frazy te są zwykle bardzo popularne i mocno konkurencyjne. Frazy ogólne są zatem istotne w działaniach SEM, ale nie powinno się ograniczać wyłącznie do nich;
FRAZY TZW. DŁUGIEGO OGONA (LONG TAIL)
składają się z 3-4, a nawet więcej słów. Są one dużo mocniej sprecyzowane, np. czarne buty męskie sportowe lub perfumy damskie owocowe na prezent, dlatego też najczęściej konwertują lepiej od tych ogólnych. Dzieje się tak dlatego, bo wpisujący je użytkownik wie dokładnie, czego szuka, w związku z czym jest zwykle bardziej zdecydowany na zakup. Gdy znajdzie to, czego potrzebował, raczej od razu przejdzie do finiszowania transakcji, dlatego nie można o nich zapomnieć w przypadku SEM.

Oczywiście, warto też pamiętać o innych frazach kluczowych, takich jak frazy brandowe (z nazwą Twojej firmy bądź produktu), frazy branżowe (czyli specjalistyczne, dotyczące konkretnego obszaru Twojego działania) czy frazy dot. rekomendacji innych użytkowników.

DOPASOWANIA FRAZ KLUCZOWYCH

Poza doborem fraz czy słów kluczowych, w SEM ważne jest też ich dopasowanie do odbiorcy. O co chodzi? System Google Ads pozwala na dużą elastyczność w zakresie modyfikacji kampanii reklamowych. Dzięki niej możemy nie tylko skierować kampanię do określonej grupy użytkowników, ale też… ograniczyć jej wyświetlanie dla innych grup. Aby to zrobić, możemy korzystać z wykluczeń i różnych typów dopasowania.

WYKLUCZENIA
najprościej rzecz ujmując blokują wyświetlanie się reklam SEM na określone hasła. Ma to znaczenie nie tylko budżetowe, ale również wizerunkowe. Możesz pomyśleć: ale po co blokować wyświetlanie się mojej reklamy w jakimkolwiek miejscu? W końcu im więcej osób ją zobaczy, tym lepiej! Nie do końca. Wyobraź sobie, że reklama Twojego pubu wyskakuje, gdy użytkownik wpisze „najgorszy pub we Wrocławiu”... I właśnie temu służą wykluczenia;
DOPASOWANIE ŚCISŁE
reklama wyświetla się tylko odbiorcom, którzy wpisali dokładnie to, co uznaliśmy za frazę kluczową naszych działań SEM;
DOPASOWANIE DO WYRAŻENIA
reklama wyświetla się tym odbiorcom, którzy wpiszą w Google coś, co zawiera naszą frazę kluczową, jednak na jej początku bądź końcu może pojawić się dodatkowe słowo. Jeśli więc Twoją frazą jest „restauracja we Wrocławiu”, reklama wyświetli się także użytkownikom, którzy wpisali „popularna restauracja we Wrocławiu” lub „restauracja we Wrocławiu smaczna”;
PRZYBLIŻONE
to najczęściej używany typ dopasowania w SEM, który wyróżnia zarówno wysoka skuteczność, jak i wysoka cena. Wyszukiwarka wyświetli naszą reklamę nie tylko osobom, które wstukały na klawiaturze odpowiednią frazę, ale też tym, którzy szukali czegoś podobnego (algorytm uwzględnia wyrazy bliskoznaczne, synonimy, a także np. słowa napisane z błędami ortograficznymi).

Odnalezienie się w doborze, a następnie dopasowaniu fraz kluczowych nie jest łatwe, dlatego warto powierzyć to zadanie specjalistom, dzięki którym trafisz do odpowiednich klientów i nie przepalisz swojego budżetu.

KTO I KIEDY POWINIEN ZADBAĆ O SEM?

O SEM musi pamiętać w zasadzie każda firma, która ma własną stronę internetową lub sklep online. W przeciwnym wypadku trudno będzie do niej trafić, a ruch i konwersja nie będą zadowalające.

Absolutnie każdej firmie zależy na zysku, dlatego nie da się wskazać firmy czy branży, która potrzebuje SEM bardziej od innej. Również typ witryny nie ma tu wielkiego znaczenia, ponieważ działaniami SEM można objąć zarówno proste strony docelowe (tzw. landing page), jak i złożone strony internetowe, na rozbudowanych sklepach internetowych kończąc.

Z pewnością jednak są momenty, kiedy działania SEM będą jeszcze bardziej znaczące:

1
tzw. gorące okresy sprzedażowe
takim okresem mogą być np. Walentynki, Boże Narodzenie lub Czarny Piątek. To właśnie wtedy klienci są przygotowani na wydatki (często większe, niż zwykle) i chętniej dokonują zakupu. Dzięki SEM dobrze wykorzystasz ten moment i skierujesz do siebie większą grupę konsumentów.
2
wzrost konkurencyjności
jeśli zaobserwowałeś w swojej branży wzrost konkurencyjności (np. nagły wysyp firm działających w tym samym sektorze, co Twoja), miej się na baczności i wzmocnij swój marketing sieciowy. Dzięki SEM nie zostaniesz w tyle i utrzymasz swoją pozycję na rynku.
3
rebranding
zmieniasz logo bądź całą identyfikację wizualną swojej marki? Nie zapomnij powiedzieć o tym swoim klientom! Jeśli zbyt mało odbiorców dotrze do tej informacji, może nie rozpoznać Twojego produktu w nowym opakowaniu czy kolorystyce, a to niesie za sobą ryzyko utraty lojalnych klientów.
4
wprowadzenie nowej linii produktów lub marki
rozwój gamy produktów to także świetny moment, by podkręcić swój SEM. Kreatywna grafika bądź spot video na YouTube będą dobrą zachętą do tego, by odbiorca kliknął w odnośnik do strony i sprawdził Twoją nową ofertę!
5
rozbudowa/przenoszenie strony
możesz potraktować zmiany na swojej witrynie jak mały „remont” i dobrą okazję do tego, by zweryfikować które elementy strony działają poprawnie, a które należałoby udoskonalić.
6
tworzenie nowej strony od podstaw
tak! Choć dopiero tworzącej się strony nie ma sensu reklamować w modelu PPC, warto zadbać o elementy typowo pozycjonerskie. Od początku zadbaj więc o intuicyjność strony, poprawnie wdrożone technikalia, prędkość ładowania czy wartościowe treści. Często dużo prościej jest stworzyć coś dobrego, niż poprawiać masę już istniejących błędów.
NA CO JESZCZE MOŻE WPŁYNĄĆ SEM?

Dobrze skoordynowane działania SEM pozytywnie wpłyną na ruch na Twojej witrynie. Dlaczego ruch jest ważny? Co prawda, sam w sobie ruch nie jest jeszcze gwarancją jakiejkolwiek konwersji, ale zdecydowanie zwiększa jej prawdopodobieństwo – im więcej osób odwiedzi Twoją stronę, tym większa szansa, że część z nich zdecyduje się na zakup Twojego produktu lub skorzystanie z Twoich usług. Ponadto, większy ruch na stronie dostarczy Ci proporcjonalnie większych informacji o tym, jak użytkownik zachowuje się w obrębie np. Twojego sklepu online (służą temu np. mapy ciepła). Specjalista od SEM będzie mógł, w oparciu o te dane, wprowadzić kolejne ulepszenia, które wpłyną na Twój zysk.

SEM to także mniej porzuconych koszyków sprzedażowych. Dzięki analizie tego, w którym momencie Twoi klienci najczęściej rezygnują z zakupów, dowiesz się, jakie jest najsłabsze ogniwo witryny. Czasem problem okazuje się banalny, a przyczyną porzucenia koszyka może być chociażby niejasny komunikat na przycisku czy brak wystarczających informacji dotyczących samego produktu.

Ponadto SEM może pomóc wygenerować większą liczbę leadów, czyli potencjalnych klientów Twojej firmy, którzy pozostawią Ci swoje dane kontaktowe. Taka osoba, która z własnej inicjatywy wyrazi zainteresowanie produktem, jest dużo bardziej otwarta na przedstawienie jej oferty i samą sprzedaż.

CZY WIZYTÓWKA GOOGLE MOJA FIRMA MA ZNACZENIE DLA DZIAŁAŃ SEM I SEO?

Wizytówka Google Moja Firma ma ogromne znaczenie zwłaszcza w pozycjonowaniu usług lokalnych, ponieważ opiera się na geolokalizacji. Jednak, aby taka wizytówka była skuteczną reklamą Twojej firmy, musisz zadbać o odpowiednie informacje w niej zawarte:

aktualne dane kontaktowe
pamiętaj o tym, by zarówno adres, jak i numery telefonów, były na bieżąco aktualizowane. Jeśli klient nie będzie w stanie do Ciebie dotrzeć ani zadać Ci nurtującego pytania, szybko skieruje swoje kroki do konkurencji;
godziny otwarcia
to równie ważna informacja. Jako klient sam nie byłbyś przecież zachwycony, gdybyś przemierzył pół miasta do firmy, która jednak jest już zamknięta. Pamiętaj o tym, by uzupełnić godziny otwarcia z uwzględnieniem weekendów i dni świątecznych;
jakościowe zdjęcia
mają ogromne znaczenie zwłaszcza w przypadku lokali gastronomicznych i innych miejsc, gdzie chcemy po prostu mile spędzić czas. Atrakcyjne zdjęcia wnętrza dadzą klientowi wyobrażenie o tym, czego może się spodziewać i zachęcą go do wizyty u Ciebie. Z kolei zdjęcia z zewnątrz mogą pomóc dotrzeć klientowi pod Twój adres (zwłaszcza, jeśli wejście do firmy nie jest tak oczywiste i znajduje się np. z tyłu budynku);
opinie klientów
te pozytywne zawsze są mile widziane, dlatego nie wstydź się prosić zadowolonych klientów o udzielenie rekomendacji. Napisanie takiej opinii nie zajmuje długo, a może mieć realny wpływ na wybory konsumenckie. Pamiętaj też, by nie zostawiać bez komentarza mniej przychylnych głosów. W innym przypadku wypadasz nieprofesjonalnie i odbierasz samemu sobie możliwość obrony.
CZYM SĄ REKLAMY GOOGLE ADS (DAWNIEJ GOOGLE ADWORDS)?

To podstawa dla SEM! Google Ads to reklamy, które wyświetlają się użytkownikom podczas korzystania z wyszukiwarki Google. Naprawdę trudno byłoby wskazać reklamę o podobnie dużym obszarze działania – z Google w naszym kraju korzysta około 97,45% użytkowników wszystkich urządzeń (w przypadku samych urządzeń mobilnych liczba ta rośnie do 99,67%!).

Reklamy Google Ads mogą być widoczne nie tylko wśród wyników wyszukiwania, ale też na stronach internetowych, które są partnerami usługi Google AdSense. Najczęściej występują w postaci zwykłego linku tekstowego, ale mogą przyjąć też postać bannera lub np. karuzeli z produktami firmy, a nawet klipu video.

O CZYM TRZEBA PAMIĘTAĆ W PRZYPADKU REKLAM GOOGLE ADS?

Aby reklama Google Ads była naprawdę skutecznym elementem działań SEM należy pamiętać o:

DOBRZE DOBRANEJ GRUPIE DOCELOWEJ
nie chodzi o to, by reklama Twojej firmy pokazała się wszystkim użytkownikom Internetu. Chodzi o to, by zobaczyli ją ci, którzy z największym prawdopodobieństwem zdecydują się na zakup któregoś z Twoich produktów;
ODPOWIEDNICH SŁOWACH KLUCZOWYCH
dobrze dobrane mogą zdziałać cuda. W ich dopasowaniu specjaliści AdsRight posiłkują się narzędziami, które wskazują aktualną wyszukiwalność określonych fraz i ich koszt. Na tej podstawie są w stanie oszacować, na ile opłacalne jest wykorzystanie danych fraz w przypadku Twojego biznesu;
RESPONSYWNOŚCI
coraz więcej użytkowników sieci korzysta z urządzeń mobilnych (przede wszystkim smartfonów), dlatego w profesjonalnych działaniach SEM należy zadbać o to, by reklama wyświetlała się odpowiednio każdemu odbiorcy, bez względu na to, w jaki sposób korzysta z Internetu. Pamiętaj, że – poza laptopem i smartfonem – część osób zobaczy Twoją reklamę także na tablecie bądź ekranie telewizora.
BYCIU NA BIEŻĄCO
trendy w SEM są zmienne, a kapryśne algorytmy Google tylko utrudniają sprawę. Profesjonaliści mają za zadanie nie tylko uruchomić kampanię i obserwować statystyki, ale również śledzić sytuację i w razie potrzeby szybko zareagować.

Reklamę taką można skierować zarówno do klientów, którzy w przeszłości zakupili Twój produkt (w ramach tzw. remarketingu) lub zupełnie nowych, którzy jeszcze niczego od nas nie kupili, a może nawet nie słyszeli o naszej firmie.

CZYM JEST REMARKETING?

Remarketing to działanie, które ma na celu przypomnienie o Twojej marce „starym” klientom. W ramach działań SEM możliwe jest ustawienie reklamy Google Ads celowanej właśnie do tego grona osób, które miało już styczność z Twoimi produktami, a może nawet dokonało w przeszłości zakupu.

Na pewno sam dobrze wiesz, że zdarza Ci się oglądać jakiś przedmiot w sklepie online, a później z jakiegoś powodu rezygnować z jego zakupu. Przyczyną takiego zachowania mogą być realne obiekcje (np. zbyt wysoka dla nas cena czy niesatysfakcjonująca nas specyfikacja produktu), ale też proza dnia codziennego. Wtedy zamykamy okno z produktem nie dlatego, że go nie chcemy, a dlatego, że np. nie mieliśmy w danej chwili czasu lub, w natłoku pootwieranych zakładek, przypadkiem zamknęliśmy także tę z produktem

Twoi klienci działają w dokładnie ten sam sposób, dlatego warto jest im przypomnieć o produkcie. Skuteczny remarketing SEM może spowodować, że także ci mający wcześniej realne obiekcje (np. co do ceny), spojrzą łaskawszym okiem na produkt i mimo to zdecydują się na jego zakup.

CO TO JEST RUCH ORGANICZNY?

Ruch organiczny to inaczej ruch naturalny, a więc taki, który nie wymagał płatnej reklamy. Są to wszystkie wejście na stronę za pośrednictwem wyświetlonych wyników wyszukiwania, niebędących linkami sponsorowanymi (wyświetlającymi się powyżej wyników naturalnych).

CZYM SĄ LINKI SPONSOROWANE?

To płatna reklama w postaci tekstu, która pojawia się nad organicznymi wynikami wyszukiwania. Jest ona w odpowiedni sposób oznaczona, a odbiorcy są poinformowani, że link jest sponsorowany, jednak mimo tego wizualna różnica jest na tyle niewielka, że reklama wygląda całkiem naturalnie. Podobnie jak organiczny wynik, składa się ona z nagłówka (czasem dwóch), krótkiego tekstu poniżej oraz adresu URL witryny.

Takie linki to narzędzie SEM z ogromnym potencjałem sprzedażowym: w końcu to właśnie w wyszukiwarce poszukujemy rozwiązań naszych problemów, potrzebnych nam produktów czy lokalnych usług, z których chcemy skorzystać. Jeśli Ty również pojawisz się w miejscu, gdzie mogą być Twoi potencjalni klienci – efekty nadejdą bardzo szybko.

Linki sponsorowane pojawiają się jednak nie tylko w samej wyszukiwarce, ale też innych narzędziach Google, np. w sklepie z aplikacjami Play, zakładce Moje Zakupy czy Mapach Google.

Aby mieć pewność, że linki są odpowiednio skonfigurowane i wyświetlają się odpowiedniej grupie odbiorców, warto podjąć współpracę z zaufaną agencją SEM. Specjaliści zadbają również o to, by reklama była atrakcyjna i zrozumiała w oczach odbiorcy, a jej tekst zawierał wszelkie niezbędne informacje.

REKLAMA GOOGLE ADS NA YOUTUBE

Jedną z możliwości, jakie daje Google Ads, to (zwykle) krótki spot video, który wyświetla się jako reklama przed filmikiem na YouTube. Nikogo nie trzeba chyba przekonywać o tym, że warto reklamować się na tej platformie – według najnowszych danych każdego miesiąca odwiedza ją niemal 43% internautów całego świata!

NAJWIĘKSZE ZALETY REKLAM GOOGLE ADS

Główną dużą zaletą Google Ads jest mierzalność ich skuteczności, czyli np. sprawdzanie statystyk. To konkretne liczby, a nie nasze przeczucia, pokazują, co zadziałało, a co następnym razem warto poprawić.

Wielu naszych klientów wskazuje też na kontrolę nad budżetem reklamowym SEM. To prawda: Google Ads umożliwia ustalenie górnej granicy kwoty, jaką chce się przeznaczyć na reklamę w sieci. Gdy fundusze się wyczerpią, otrzymujemy stosowne powiadomienie, dzięki czemu nie przekraczamy założonego pułapu. Samą kwotę można też łatwo i szybko zmodyfikować.

Niewątpliwie mocną stroną Google Ads jest duży zasięg (związany z ogromną popularnością samej wyszukiwarki) oraz różnorodność dostępnych formatów. Im większe możliwości dostosowania kanału Twojego przekazu do Twojej grupy docelowej, tym skuteczniejsza staje się reklama.

Reklamy Google Ads można też bardzo szczegółowo targetować, trafiając do odbiorców o określonym wieku, płci, miejscu zamieszkania, a nawet konkretnych zainteresowaniach.

Dodatkowo warto wspomnieć, że takie reklamy w ramach działań SEM posiadają opcję geolokalizacji, czyli targetowania kampanii na określone obszary. Jest to przydatne zwłaszcza w przypadku firm lokalnych, które nie mają potrzeby reklamować się na całą Polskę.

ILE KOSZTUJE KAMPANIA GOOGLE ADS?

W odpowiedzi na to pytanie użyjemy słynnej frazy: to zależy. Przede wszystkim od Ciebie i założonych celów marketingowych lub sprzedażowych. Trudno jest bowiem określić ogólną cenę dla kampanii SEM o tak szerokich możliwościach targetowania i dopasowania jej do konkretnego odbiorcy.

W przypadku reklam typu PPC ich cena zależy od wielu czynników, np.:

popularności frazy, na jaką dana reklama będzie pojawiać się w wyszukiwarce;
jakości samej reklamy;
konkurencyjności branży, w której działasz
momentu rozwoju Twojej firmy

W zrozumieniu tego zagadnienia kluczowe jest przypomnienie, że reklamy Google Ads to tak naprawdę system aukcyjny, dlatego koszty nawet identycznych reklam będą się od siebie różnić w zależności od aktualnej sytuacji rynkowej w danym miesiącu, a nawet porze dnia.

Jeśli w tym samym momencie dwóch reklamodawców postanowi uruchomić reklamę o identycznej stawce, Google decyduje, która z nich jest bardziej wartościowa, analizując np. jakość witryny, jej CTR i roszerzenia reklam (w formie np. opisu czy linków). Im wyżej algorytm zakwalifikuje witrynę, tym większe szanse na wygraną aukcji.

Za całkowity koszt kampanii należy przyjąć sumę, jaką należy zapłacić Google za kliknięcia w reklamy oraz wynagrodzenie agencji, która prowadzi Twoje działania SEM.

SEM I GOOGLE ADS. JAKIE POJĘCIA KONIECZNIE MUSISZ ZNAĆ?

Czytając informacje o reklamach Google Ads, a potem rozmawiając ze specjalistami od marketingu sieciowego można odnieść wrażenie, że mówią w jakimś obcym języku. Część spraw rzeczywiście można przedstawić dużo prościej i zrezygnować z typowo branżowego języka SEM, jednak niektórych pojęć nie da się uniknąć. Poniżej wyjaśnimy Ci kilka najczęściej używanych:

CTR (CLICK-TROUGH RATE)
czyli współczynnik klikalności. Obliczyć go można dzieląc liczbę kliknięć w reklamę przez jej wyświetlenia. Chodzi więc o to, ilu użytkowników, którzy zobaczyli np. Twój banner, faktycznie odwiedziło Twoją witrynę. CTR bezpośrednio wskazuje skuteczność prowadzonej kampanii, dlatego warto monitorować ten wskaźnik;
CPC (COST PER CLICK)
to faktyczny koszt kliknięcia w reklamę, choć najczęściej na potrzeby obliczeń używa się uśrednionych kosztów. Taki średni koszt kliknięcia w reklamę można uzyskać przez podzielenie kosztów kliknięć przez liczbę kliknięć, dla dowolnego okresu rozliczeniowego i dowolnej kampanii;
ROI (RETURN OF INVESTMENT)
oznacza po prostu zwrot inwestycji. Dzięki obliczeniu tego wskaźnika nie tylko będziesz wiedział, na ile opłaciła Ci się inwestycja w działania SEM, ale także my otrzymamy cenną informację co do efektywności naszych działań. Aby obliczyć ROI wystarczy od przychodu odjąć koszty, podzielić ten wynik przez koszty i, dla uzyskania procentowego wyniku, całość pomnożyć przez 100;
CPV (COST PER VIEW)
ten wskaźnik dotyczy wyłącznie reklam Google Ads na platformie YouTube i rośnie za każdym razem, gdy ktoś obejrzy Twoją kampanię video. Jednak uwaga: jeśli Twoja reklama jest krótka, płacisz dopiero wówczas, gdy ktoś rzeczywiście obejrzał spot do końca (w przypadku reklam dłuższych wymagane jest przynajmniej 30 sekund oglądania reklamy przez odbiorcę).
SEM. DZIAŁAĆ SAMODZIELNIE CZY WYBRAĆ AGENCJĘ?

Jak widzisz, działania SEM obejmują bardzo szeroki zakres obowiązków, od kwestii typowo technicznych, przez znajomość mechanizmów w mediach społecznościowych, aż po marketing treści. Oczywiście, możesz świetnie orientować się w jednym z tych obszarów, jednak trudno będzie Ci zadbać o wystarczający poziom wszystkich istotnych elementów. Tak więc, czy samodzielne SEM jest możliwe? Teoretycznie tak. W praktyce – często prowadzi to do frustracji, ogromnych nakładów czasowych i niewspółmiernych do nich efektów.

Właśnie dlatego w AdsRight każdy dział zajmuje się innym obszarem marketingu sieciowego, dzięki czemu masz pewność, że poszczególne elementy SEM są realizowane przez ekspertów i pasjonatów danego zagadnienia.

DLACZEGO WARTO ZDECYDOWAĆ SIĘ NA AGENCJĘ SEM I ZAUFAĆ SPECJALISTOM?

Usługi agencji SEM, takiej jak AdsRight, to szereg realnych korzyści dla Twojej firmy. W ten sposób:

OSZCZĘDZASZ SWÓJ CZAS
dzięki powierzeniu działań SEM naszym specjalistom, Ty i Twoi pracownicy zyskujecie czas na rozwój firmy i realizowanie tego, w czym jesteście naprawdę dobrzy;
OSZCZĘDZASZ ŚRODKI FINANSOWE
te źle zainwestowane nigdy do Ciebie nie wrócą, dlatego tak ważne jest odpowiednie wycelowanie kampanii GoogleAds i dobór takich fraz kluczowych, które Twoi klienci rzeczywiście mogą wpisać w wyszukiwarkę;
MASZ PEWNOŚĆ KONSEKWENTNYCH DZIAŁAŃ
jako profesjonalna agencja SEM swoje działania rozpoczynamy od stworzenia spójnej strategii. Bez dobrego planu nawet najbardziej pomysłowa kampania nie przyniesie długofalowych rezultatów, dlatego strategia to podstawa;
OTRZYMUJESZ RAPORTY I CENNE WSKAZÓWKI
korzystając z działań naszej agencji, możesz liczyć na regularne raporty dotyczące naszej pracy i jej efektów, a nasz rozbudowany zespół zawsze służy Ci radą;
MOŻESZ SKORZYSTAĆ Z DARMOWEGO AUDYTU
to dzięki niemu będziemy w stanie ocenić, jakie elementy Twojej strony wymagają natychmiastowej reakcji oraz w jaki sposób zaplanować skuteczną reklamę Twojej marki w wyszukiwarce.
CO TO JEST AUDYT SEO/SEM I CZY WARTO Z NIEGO SKORZYSTAĆ?

Audyt SEO (które jest ważnym elementem SEM) to sprawdzenie kondycji Twojej witryny i na tej podstawie oszacowanie, co jeszcze wymaga poprawy. Dzięki niemu zyskujemy wskazówki dotyczące dalszych działań SEM, a także możemy dokładniej oszacować budżet, jakiego będziesz potrzebować, by wdrożyć niezbędne zmiany.

Jakie elementy strony można ocenić podczas takiego audytu?

elementy techniczne
a więc wszystko to, co stanowi trzon działania Twojej witryny. Sprawdzamy m.in. certyfikaty SSL, szybkość ładowania poszczególnych stron i jej dostosowanie do wyświetlania na urządzeniach mobilnych (tzw. responsywność);
elementy contentowe
czyli treści obecne na stronie. Upewniamy się, że wszystkie z nich są unikalne, zawierają odpowiednie słowa kluczowe i są w odpowiedni sposób sformatowane, a także po prostu przyjazne użytkownikowi;

Wynik takiego audytu bez wątpienia pomaga w planowaniu dalszych działań SEO i SEM oraz pomaga realnie ocenić możliwości danej witryny.

JAK WYBRAĆ DOBRĄ AGENCJĘ SEM?

Wybór odpowiedniej agencji SEM może w dużej mierze wpłynąć na dalszy kierunek rozwoju Twojej firmy, dlatego nie powinieneś zostawiać go przypadkowi. Oczywiście, nie zawsze będziesz w stanie wszystko przewidzieć, jednak są kwestie, na które powinieneś zwrócić szczególną uwagę:

NIE TYLKO DOŚWIADCZENIE
Choć lata spędzone na rynku SEM mogą świadczyć o jakości świadczonych usług, wcale nie musi tak być. Pamiętaj, że w przypadku agencji SEM najważniejsza jest po prostu skuteczność działań. To, czy działania te prowadzą osoby z 10-letnim, 5-letnim czy 3-letnim stażem jest zupełnie drugorzędne.
WIELKOŚĆ AGENCJI
Także ona ma znaczenie. Decydując się na usługi większej agencji wszystkie elementy SEM mogą być realizowane w jednym miejscu, co na pewno daje duże oszczędności czasowe i finansowe. Dodatkowo pracownicy takiej agencji mogą wymieniać się swoją wiedzą i pozytywnie wpływać na zadania z innych obszarów. Współpracując z większą agencją z pewnością możesz liczyć na wygodę i spójność działań, a także szybką reakcję w sytuacji kryzysowej.
OPINIE I REKOMENDACJE
Marketing szeptany nie od dziś ma ogromną moc, dlatego czytaj, co do powiedzenia mają inni klienci firmy, z którą chcesz nawiązać współpracę. Nie możesz, oczywiście, podchodzić do internetowych opinii bezkrytycznie – wśród nich zawsze może znaleźć się głos kogoś, kto nawet nigdy nie skorzystał z usług danej firmy, lub po prostu złośliwy komentarz ze strony konkurencji. Jeśli jednak negatywnych komentarzy jest więcej i są one równolegle rozłożone w czasie, potraktuj je jako flagę ostrzegawczą.
NIEREALNE OBIETNICE
Jednym z istotnych elementów SEM są działania SEO. I to właśnie w kwestii pozycjonowania strony takie obietnice padają najczęściej. Przykład? Pierwsza pozycja na daną frazę w 3 miesiące! Brzmi świetnie, ale musisz pamiętać, że pozycjonowanie strony to długotrwały proces, na który wpływ ma wiele czynników (spośród których nie wszystkie są od nas zależne). Takie obietnice często pozostają bez pokrycia, a ich realizacja może wiązać się z nielegalnymi zagrywkami nieuczciwej firmy SEM.
MODEL ROZLICZENIA
To coś, na co powinieneś zwrócić szczególną uwagę. Na rynku istnieje wiele modeli rozliczeń, dlatego przed podjęciem współpracy z daną agencją upewnij się, że wiesz, jaki typ rozliczenia stosuje. Niektóre z nich będą dla Ciebie bardziej korzystne, inne mniej. Jeśli chcesz dowiedzieć się o nich więcej, te najczęściej spotykane modele opisujemy w sekcji poniżej.
MODELE ROZLICZEŃ Z AGENCJĄ SEM/SEO

W przypadku samych reklam typu PPC sprawa jest prosta: płacisz za każde kliknięcie klienta w Twój baner reklamowy lub inny odnośnik, który skieruje go na stronę. Jednak co z wynagrodzeniem dla agencji SEM lub SEO?

Każda agencja oferuje inny rodzaj rozliczeń, a uregulowanie kwestii finansów już na początku jest niezwykle istotne. Sprawdź, z jakimi możesz się spotkać, szukając agencji dla siebie:

ROZLICZENIE ZA OSIĄGNIĘTĄ POZYCJĘ
w tym modelu płacisz agencji SEM za osiągnięte efekty. To całkiem dobre rozwiązanie, jednak nie jest idealne. Po pierwsze, osiągnięta (nawet wysoka) pozycja w Google nadal nie jest gwarancją sprzedaży. Po drugie zaś niesie za sobą niebezpieczeństwo nieuczciwych zagrań, które być może wywindują Twoją stronę do góry, jednak później sprowadzą na nią karę od Google w postaci bana lub filtra;
ROZLICZENIE ZA PRACĘ
ten model zakłada określenie zadań, które powinna zrealizować Twoja agencja SEM oraz kwotę należną za każde z nich. Płacisz więc za realnie zrealizowane usług;
PROCENT OD SPRZEDAŻY
to rzadki model rozliczeniowy, w którym agencja SEM pobiera określony z góry procent od sprzedaży Twoich produktów;
ROZLICZENIE ABONAMENTOWE
polega na uiszczaniu comiesięcznej, stałej opłaty, z której część jest inwestowana w dalsze działania SEO bądź SEM, a część stanowi wynagrodzenie dla agencji. To dość wygodna forma rozliczenia, ponieważ nie zaskakuje nagłą zmianą wydatków i pozwala na harmonijną pracę z optymalnie zaplanowanym budżetem. W ramach takiej współpracy klienci zwykle informowani są na bieżąco o efektach działań, najczęściej w formie przejrzystego raportu;
MODEL HYBRYDOWY
to model, który łączy w sobie elementy innych typów rozliczeń. Przykładem modelu hybrydowego może być np. stała kwota opłat za usługi agencji, powiększona o premię za konkretne, osiągnięte efekty.
NA CO ZWRÓCIĆ UWAGĘ W UMOWIE Z AGENCJĄ SEM?

Przed podpisaniem umowy z agencją SEM bądź SEO dokładnie zapoznaj się z dokumentem. Jeśli jakiś punkt wydaje Ci się niejasny, zawsze powinieneś upewnić się, że dobrze zrozumiałeś jego treść.

Czas trwania umowy
to ważny element umowy. Zwróć uwagę nie tylko na czas trwania całej umowy, ale również na obowiązujący okres wypowiedzenia i ewentualne kary umowne. To właśnie do tych zapisów zależy, jak szybko będziesz mógł zrezygnować z usług agencji SEM, w razie gdybyś nie był z nich zadowolony;
Model rozliczeń
najpopularniejsze modele rozliczeń opisaliśmy powyżej. Ta informacja to podstawa umowy: w końcu dotyczy Twoich finansów i tego, ile ostatecznie zapłacisz za realizowane działania SEM;
Sposób przekazywania raportów
dzięki raportom będziesz miał wgląd w realne efekty kampanii reklamowych lub optymalizacji strony, co pozwoli Ci trzymać rękę na pulsie i obserwować istotne dla Ciebie wskaźniki. Przed podpisaniem umowy upewnij się, jak często i w jakiej formie otrzymasz taki raport.
Równie ważne jest także wspólne ustalenie celu działań SEM (może być to wzrost sprzedaży produktów, pozyskanie nowych leadów lub np. zwiększenie samego ruchu na stronie). Dzięki temu agencja wie, w jaki sposób zoptymalizować kampanię oraz monitorować jej faktyczną skuteczność.
CO, JEŚLI DZIAŁANIA SEM NIE DZIAŁAJĄ?

Jeśli efekty kampanii w statystykach są satysfakcjonujące, a wciąż nie przekłada się to na dostateczne wzrosty w zakresie np. sprzedaży, wówczas warto przyjrzeć się samej stronie internetowej oraz treściami, które zawiera. Dobrze, jeśli agencja SEM dysponuje swoimi copywriterami, którzy w razie potrzeby będą w stanie poprawić aktualne teksty i bardziej zaangażować odwiedzających witrynę użytkowników.

Ważne jest też, by regularnie analizować współczynnik odrzuceń i głębokość odwiedzin strony. Jeśli użytkownicy klikają w reklamę, ale po przeniesieniu się na Twoją stronę rezygnują z eksploracji witryny, problem może tkwić w niedopasowanej do grupy docelowej reklamie bądź np. w mylnym komunikacie (użytkownik oczekiwał czegoś innego, a coś zupełnie innego zobaczył na stronie).

W przypadku reklam tekstowych warto pamiętać o testowaniu i jednoczesnym sprawdzaniu np. dwóch wersji tekstu w ramach tej samej kampanii. To pozwoli sprawdzić, która z form przyniosła większą konwersję i w jaką stronę iść, planując kolejne działania.

DLACZEGO WARTO ZADBAĆ O SEM?

Podsumowując, działania SEM są niezbędnym elementem marketingu sieciowego. Internet to dziś ogromna przestrzeń, w której Twój przekaz może łatwo się zgubić. Niezależnie od środków, jakie zainwestujesz w swój sklep lub stronę internetową, musisz też zadbać o jej widoczność w sieci. W przeciwnym razie Twoja inwestycja nigdy się nie zwróci.

W ramach SEM możesz wybierać spośród całej gamy dostępnych możliwości, formatów, targetowania i kanałów. Niezależnie więc od tego, w jakiej branży działasz i do jakich klientów chcesz trafić, pośród działań SEM na pewno znajdzie się takie, które pomoże Ci osiągnąć założone efekty, zarówno sprzedażowe, jak i np. dotyczące liczby generowanych leadów

SEM jest potężnym narzędziem marketingowym, jednak pełną skuteczność pokaże Ci wyłącznie w ręku zaufanych profesjonalistów.

Confirm the operation
Are you sure?
Suggestion :

Aftermarket

Hello! If you need help with our services - we are here to help you.

HELP

Need help? Start typing a topic name (for example, "dns change", "domain sale") to get help.

Didn't find the answer?

Write a message to us.
Chat with us.
Chat is available on business days from 10 to 16.